Mızıkalar susmasın..




* 2014 KAFFED Antalya Yaz Kampından."Wog Jije" Cevdet Soycan abimiz yönlendiriyor. Pşinavo  Ömer Kaner.

Ne zaman bir Adige forumuna veya bir gurubun sayfasına girsem "derneklerin"  düğünden/gıy gıy'dan öte bir şey yapmadıkları yönünde eleştiri aldıklarına tanık olurum. 

Bana göre; sürgündeki Çerkesleri 156 yıldır canlı tutan  pşinenin sesidir.!

Dört yıl yöneticilik yaptığım KAFFED Alanya Gençlik Yaz Kamplarına Türkiye'nin dört bir tarafından gelen gençlerimizle bunu yaşadım. Gençler pşine çalmak veya bir wored söylemek /öğrenmek için istekliydi.
Müziğin sesi ile çoşuyorlardı. Sanki içlerindeki "Nezaket, zerafet, hoşgörü ve saygı"değerleri  o müzikte ruh buluyor, Çerkes kimliklerini ortaya çıkarmaya teşvik ediyordu.
Başka türlü beşinci, altıncı hatta yedinci  jenerasyona kadar uzanan Çerkes kimliği ile özdeşmelerinin nasıl bir bilimsel-ilimsel-sosyolojik açıklaması olur bilmiyorum.

Müziğin, her toplumda olduğu gibi Adigelerde de büyük folklorik işlevi  olduğuna inanıyorum. Bizi bir arada tuttuğuna inanıyorum. Bu yüzden "Adige wored'lerini" önemsiyorum. 
"Mızıkalar Susmasın" etkinliğini düzenleyen Eskişehirli sigoşları takdir ve tebrik ediyorum. Woredlerimizi dillendiren Şınaho Betül Bilgin'i kutluyorum. Bektaşağa Köyünde babasından aldığı pşinavoluğu sürdüren Dzibe Görkem Yılmazer'i kutluyorum. Kırmızı akerdiyonunu başının dibinden ayırmayan Bülent Abimi rahmetle anıyorum. Bektaşağa köyünde düğünlerimizi neşelendiren Yevvöy Sefer Amca'yı ve Deli Remzi'yi rahmetle anıyorum.

Yorumlar

Popüler Yayınlar