Benim adım 1864 ve..


Elburz Aksoy
Benim Adım 1864-Çerkes Hikayeleri

1864 Sürgünü’yle Osmanlı ülkesine saçılan Çerkeslerin hikâyelerini anlatıyor bu kitap. Değişik coğrafyalarda, farklı tecrübelerden, başka başka cenderelerden geçmiş insanların hikâyelerini anlatıyor. “Çerkeslik” kimliği ve kaderi altında ortaklaşan ama aynı zamanda ayrılan yollar… Mazlumluk ve muktedir olanla özdeşleşme… Kimlik gururu ve “Kafkas Türkü” olarak asimilasyon… Hafızadan silinmeyen Kafkasya ve yeni vatanlar…

* Bendeki bilgilere göre; Elbruz, Şınaho Hacımaf Dedenin Vezirköprü – Köprübaşı Köyünde yerleşen yeğeninden  Mahir Yıldız ‘ın oğlu Kamil Salih Yıldız’ın kızı Aslıhan’dan doğma İclal Başar Aksoy’un oğlu. Çıktığında kitabının tanıtımı için kısa bir videoda ben yapmıştım.Benim Adım 1864-Çerkes Hikayeleri altı basım yapmış. 2019’da Kefken Sürgün Anmalarında tanıştık.




Şinah’o Betül Bilgin
Bursa Büyükşehir Belediye Konservatuvarı’nda TSM ses eğitimi okuyor. Öte yandan Türkiye’nin dört bir yanındaki Çerkes Derneklerinin sosyal – kültürel etkinliklerinde Adige dilinde şarkılar söylemekte. Kendisi ile henüz yüz yüze tanışmadım. Geçtiğimiz günlerde 30 yaşına girdi. Kutladım.

Bu arada bir bilgi vereyim. Geleneksel Kafkas müziğinin ve kültürel öğelerinin derlenmesi konusunda akla gelen isimlerin başında şüphesiz Kuşha Doğan Özden vardır. Özden, Çerkes sözlü müziğini üç ana başlık altında topluyor:
1.WEREDIJ, Kuzey Kafkasya tarihinde önemli rol oynamış kişiler için sağlıklarında veya öldükten sonra, savaşlarda ölen kahramanlara, toplumda sevilen kişilere ve savaşlar anında bestelenen ve savaşın seyrini, sonuçlarını anlatan şarkılardır.
2.WERED, genellikle gençler tarafından söylenen aşk şarkıları, doğa için bestelenen şarkılar ve mizah şarkılarıdır
3.ĞIBZE,  ise adından da anlaşılacağı gibi ağıt'tır. 

Şinaho Gizem Taşdemir (sol başta) Adıgey Cumhuriyeti Başkanı Sn. Murat Kumpil Düzce, Köprübaşı, Ömerefendi Köyü ziyaretinden..


Şinaho Gizem Taşdemir
Düzce Üniversitesi, Kafkas Dilleri ve Kültürleri Bölümü, Çerkes Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı’nın ilk mezunlarından. Düzce Halk Eğitim Merkezi’nde öğretmen. Köprübaşı’ndaki  akrabalarımızdan.  Gizem’i  üniversite tercihi için kutlamıştım. Sonrada ilerisi için Turan Akın ile bağlantı kurmasını önermiştim.





1 Mar 2012 - Çerkeslerin Abzah kabilesinin Şınaho sülalesine mensup ailemizin köklerinin bir kolu Vezirköprü / Köprübaşı Köyüne, diğer kolu Sinop ...








Yorumlar

Popüler Yayınlar